Thursday 3 May 2012

Polis Trafik Pertahan Hak Dari Diserang Perusuh



Gambar di atas merupakan rentetan daripada insiden kereta polis yang terbabas ekoran diserang secara bertubi- tubi oleh perusuh Bersih 3.0. Tindakan di atas merupakan langkah berjaga- jaga anggota berkenaan daraipada motosikalnya (motosikal trafik) di apa- apakan oleh perusuh. 

Anggota polis trafik tersebut bukanlah mahu melepaskan tembakan sepertimana yang digembar gemburkan sesetengah blogger mahupun seperti apa yang telah disebarkan. That is all just gossip!! yang di create semata- mata mahu menonjolkan kesalahan pihak penguatkuasa tersebut, tetapi hanya cuba mengawal keadaan perusuh yang bertindak liar dan di luar kawalan (lihat dengan teliti sekumpulan perusuh di hadapan kedai Da Vinnci) 

There is must be a reason!!!! 
Cuba kita jangan salahkan pihak penguatkuasa. Aku dah bosan dengan alasan- alasan orang ramai yang tidak sudah- sudah mahu menyalahkan pihak polis dalam kejadian Bersih 3.0 ini.  

Aku pun terfikir sejenak ..
mungkin aku juga jika berada di situasi atau di position anggota polis trafik tersebut juga, aku juga sangat terdesak kerana pada ketika itu hanya dia (polis trafik tersebut) sahaja yang berada di situ sehinggalah apabila kita lihat pada video yang telah di edit selepas beberapa minit barulah tiba bantuan dari anggota polis yang lain cuba membantunya. 

Tiada persoalan yang wajar kita persoalkan ke atas tingkah laku anggota polis berkenaan yang mengacukan senjata bagi cuba melerai dan menyuraikan perusuh dari membuat kekacauan. Cuba kita lihat... apabila senjata di acukan... barulah perusuh bersurai, dan tiada pun tembakan dilepaskan dan tiada juga sesiapa yang tercedera (terkena tembakan). Aku rasa itu tindakan yang sangat WAJAR! 

Cuba kita fikirkan yang "sebaliknya"??? Apa akan jadi???? 1001 kemungkinan akan berlaku..perusuh yang bertindak dengan berlandaskan emosi semata- semata cuba bertindak di luar kawalan anggota polis trafik disitu.. Rasional la sikit.. peace yoo~

2 comments:

  1. HG PENING KA...POLIS TRAFIK PETAHAN DIRI DARIA APA...DARI UNIT AMAL NAK ANGKAT MOTO...HG KATA NAK PERTAHAN DIRI....LEMBU..UMNO BODOH ...

    ReplyDelete
  2. KALAU MOTO KO ORANG KACAU KO BUAT APE? ADE AKAI KE NAK CAKAP ORANG LEMBU. CUBA AKU AMBIK MOTO KO. KO MARAH X? OTAK UDANG KO NI

    ReplyDelete